O comunicare eficientă stă la baza unor relații sănătoase care reprezintă fundația unei echipe care creează valoare pentru toți cei interesați.
Nu știu dacă provocările într-o organizație sunt legate de fiecare persoană sau sunt legate mai degrabă și de interacțiunile dintre acestea, mai ales daca e vorba de o echipă.
Însă, atunci când vedem că ceva nu merge, primul lucru pe care tindem să-l facem e să vrem să schimbăm persoane și nu neapărat relațiile ce leagă aceste persoane.
Dacă e vorba de o echipă, există membri ai echipei, există relații între aceștia, există procese interne si externe. Trebuie să existe competențe complementare și roluri care să se completeze, există dinamică, există situații conflictuale sănătoase de explorat.
Ei, este foarte interesant cum le poți alinia tu (team leader, CEO, proprietar de business, team coach intern) atâta vreme cât tu vezi cu ochelarii culturii tale organizaționale.
Cum ar fi dacă te-ai ajuta de ochelarii unui antrenor de echipă specializat să vadă și să ajute la identificarea de soluții reale, neafectate de mindset-ul existent?
Vorbim de cele mai multe ori din ceea ce suntem, atât ca persoană individuală dar și ca minte colectivă a organizației.
Cât de siguri suntem că nu avem nevoie de o părere neutră?
O părere neutră care să vadă din afară cu o perspectivă diferită față de ceea ce există acum în cadrul echipei, organizației.
Mă întorc înapoi la relații și spun că părerea mea este că suntem experți în a vedea ce lipsește unei persoane, suntem experți în dezvoltarea oamenilor din organizații (sau așa ar trebui să fie pentru o organizație care crește) dar nu știm ca de cele mai multe ori soluția stă în interdependențe construite sănătos.
Degeaba avem cei mai buni oameni în companii, în echipe dacă ei nu știu să funcționeze eficient în echipe și împreună
Acest lucru necesită de cele mai multe ori expertiza unui antrenor de echipă, care are experiență, este neutru și arată ce vede celor interesați.
Patrick Lencioni(2002) arată că există 5 comportamente care deteriorează funcționarea unei echipe și care reduc performanța acesteia dacă sunt perpetuate:
- Absența încrederii– Încrederea este unul dintre pilonii cei mai importanți în funcționarea unei echipe performante
- Frica de conflict– Conflictele sănătoase există și e normal să existe mai ales atunci când este vorba de aliniere. Sigur că acestea nu e bine să fie nici sub rata normală nici peste aceasta. Dar conflictele sunt normale în viața unei echipe/organizații sănătoase – le putem lua în calcul ca și surse de creștere, feedback sănătos
- Lipsa de implicare– mai ales când este încurajată neimplicarea tuturor inclusiv în procese decizionale. Suntem diferiți și frumusețea stă în folosirea acestor diferențe ca și adevărate atu-uri de a construi entități sănătoase.
- Lipsa de responsabilitate– care vine din nealocare corespunzătoare a rolurilor, lipsa clarității obiectivelor, sarcinilor, proceselor, frontiere ambiguu definite
- Lipsa obiective clare și implicit indiferența față de rezultate
Toate cele de mai sus contribuie la lipsa armoniei, existența ambiguității, standarde reduse , situație de “status quo”, manifestare de ego și frica de a deveni vulnerabil pentru a ajuta reconstrucția sănătoasă.
Sunt companii de succes care fac față unor astfel de provocări dar sunt convinsă că folosesc în acest proces și alte lentile( colaboratori externi) care se uită la aceste aspecte.
Am experiență în antrenare de echipe cu aliniere intra și inter departamentală și am avut nenumărate situații în care ceea ce am văzut eu nu a coincis cu ceea ce se dorea.
Dar rolul meu nu este să fiu pe plac ci să scot în evidență eventuale provocări pentru viitoare soluții de succes.
Ne dorim echipe performante, nu-i așa?