În ultimul articol am pornit discuția despre cele 8 principii cheie în comunicare și am discutat despre primele 4:
Menține simplitatea.
Fă-l să conteze.
Fă-l să se conecteze
Fă-l interesant
Astăzi continuăm și discutăm despre următoarele 4 principii:
5. Fă-l amuzant
Ai observat că atunci când trebuie să le vorbim oamenilor foarte mulți dintre noi ne transformăm? Devenim foarte serioși, luăm o poziție cu care nu suntem obișnuiți, devenim foarte .. oficiali.
Știi despre ce vorbesc?
Te-ai simțit nenatural vreodată atunci când te aflai în fața oamenilor?
Pentru mine acesta era cel mai crunt lucru. Pentru că vedeam vorbitul în public ca pe ceva important (și este!) credeam că e și oficial.
Și dacă e oficial aveam impresia că totul trebuie să fie așa…ideile, modalitatea de livrare, chiar și eu.
Toate astea până când am înțeles că cei care ne ascultă nu vor și nici nu trebuie să asculte versiunea noastră transformată, ci ei vor să vadă versiunea noastră naturală.
Cum ești tu în viața ta de zi cu zi?
Marea provocare nu este să înveți să fii cumva atunci când vine vorba despre public speaking….marea provocare este să îți dai voie să fii tu așa cum ești tu.
Și așa cum un citat drag mie spune „Oamenilor nu le place să fie învățați, dar oamenii iubesc să învețe.”
Nimeni nu merge să asculte un vorbitor pentru a fi învățat, pentru a i se preda, pentru „a i se ține teorie”, dar cu siguranță cei mai mulți dintre noi ne dorim să învățăm…mai ales atunci când ni se creează un mediu propice pentru asta.
Ne place să ne simțim bine atunci când învățăm.
Principiul nr. 5 spune așa: Fă-l amuzant.
Indiferent că spui o glumă, un banc, că faci o remarcă amuzantă, că folosești autoironia, că spui o întâmplare amuzantă, indiferent de tipul de umor care ți se potrivește ție cel mai bine … atunci când îl introduci în prezentarea ta, el va schimba rezultatele.
Iubim oamenii cu care ne simțim bine. Iubim oamenii care ne fac să zâmbim.
Dacă oamenii râd cu tine, ei sunt conectați cu tine.
Tu cum introduci umorul în prezentările tale?
6. Fă-l scurt
Acum mulți ani de zile, mai de voie, mai de nevoie (recunosc, de cele mai multe ori de nevoie), am făcut primii pași în ceea ce înseamnă public speaking-ul și comunicarea eficientă.
Au fost pași stângaci, așa cum sunt cei mai mulți pași la un început de drum.
Lucrul de care mă amuză teribil și acum este faptul că prezentările mele, discuțiile mele, argumentele mele durau mult.
Credeam că mesajul meu trebuie să aibă consistență însă pe acea vreme nu știam principiul despre care discutăm azi și nici nu înțelegeam corect termenul asta de consistență.
Pe scurt și mai direct, ce sa mai: vorbeam mult și fără rost!
Știi despre ce vorbesc?
Știi oameni care vorbesc și vorbesc și vorbesc și numa’ nu se mai opresc. Și te uiți la ei și cauți un buton de oprire și … NIMIC!
Hai … cred că avem cu toții un astfel de om în viața noastră.
Eu eram acest om în viața celor din jurul meu. 😊
Ceea ce nu știam pe atunci erau câteva lucruri:
- Nu contează cât de multe spui … contează cu câte rămâne omul din fața mea;
- Oamenilor în general le e greu să își mențină atenția și concentrarea pentru un timp foarte lung (oricât de interesante ar fi ideile tale)
- Faptul că sunt fizic cu tine nu înseamnă că sunt și cu mintea acolo. (deci e bine să verificăm din când în când)
- Eu sunt singurul responsabil pentru a capta și pentru a menține atenția lor
- Cei mai mulți oameni nu vor și nici nu au nevoia să știe TOT. Au nevoie să știe ceea ce e relevant pentru ei.
Orice prezentare care e prea lungă e plictisitoare și dacă e plictisitoare înseamnă că trimit eu singur la plimbare atenția oamenilor și dacă am pierdut atenția oamenilor ….ghici ce?! Vorbesc degeaba.
Principiul nr 6: Menține esența. Fă-l scurt. Fă-l eficient. Lasă-i pe oameni cu dorința de: „MAI VREAU!”
7. Fă-l cu impact
Jim Rohn spune așa: Comunicarea eficientă înseamnă 20% ceea ce știi și 80% ceea ce simți în legătură cu ceea ce știi.
Ei, vezi tu. Exact acesta este unul dintre punctele peste care mulți dintre noi sărim, punctele peste care trecem… pentru cei mai mulți dintre noi comunicarea înseamnă 80% ceea ce știm și 20% ceea ce spun alții despre ceea ce știm noi.
Știi oameni care par că îți vorbesc din cărți?
Știi oameni care vin și îți spun ce fac oamenii de succes…dar nu îți spun ceea ce fac ei?
Știi oameni care îți dau date, statistici, îți spun ceea ce cred specialiștii despre asta …dar nu adaugă nimic personal?
Cei mai mulți dintre noi uităm că procesul acesta de comunicare e menit să scoată în evidență unicitatea fiecăruia dintre noi.
Cei mai mulți dintre noi uităm să ne punem amprenta pe mesajul pe care îl transmitem.
Dar ascultă-mă ce îți spun…. nimic în lumea asta nu crește mai mult credibilitatea ta decât experiența ta, decât propria ta perspectivă asupra mesajului pe care îl transmiți, decât amprenta ta.
Când oamenii comunică cu tine…au nevoie de tine în mesajul tău.
Adaugă-ți propria perspectivă la ideile pe care le împărtășești, adaugă-ți experiența, adaugă-ți entuziasmul … pentru ca dacă noi nu suntem interesați de ceea ce transmitem, cu siguranță nici cei din fața noastră nu vor fi.
Principiul nr. 7 spune așa: fă-l cu impact. Pune-ți ștampila!
8. Fă o prioritate din comunicare.
E nevoie sa fiu foarte corectă față de tine și să îți spun treaba ceva.
Informația pe care ți-am transmis-o nu are niciun fel de valoare. Poți să cauți pe Google acum „principii pentru o comunicare eficient” și probabil vezi găsi dintre unele dintre principiile pe care eu ți le-am transmis, vei găsi și alte principii.
Nici acelea nu au nicio valoare.
După cum vezi Google nu te taxează pentru toată informația pe care ti-o pune la dispoziție.
În general, informația nu are valoare … decât dacă o luăm și o punem în practică.
Asta ne spune și ultimul principiu: Fă din comunicare o prioritate.
Nu ai cum să devii un bun comunicator dacă nu faci din asta o prioritate, dacă nu iei toate informațiile pe care le primești, le pui în aplicare, le adaptezi, le ajustezi și vezi cum le faci sa funcționeze cel mai bine pentru tine.
Nu devii bun din întâmplare, devii bun prin exersare.
Tot ceea ce eu îți transmit prin materialele pe care ți le trimit …rămâne fără valoare dacă tu nu le și aplici în viața ta.
Sunt, din nou, curioasă să îmi spui cum simți aceste lucruri în viața ta.
Cu drag, Paula