Leadership-ul în lumea afacerilor se mișcă vertical – de la individ, la echipă, la divizie, organizație, industrie – și orizontal prin creare de parteneriate de colaborare, dincolo de frontiere determinate de poziție individuală sau colectivă.
(Peter Hawkins, “Tomorrow’s Leadership and the Necessary Revolution in Today’s Leadership Development”).
Un team coach are nevoie să înțeleagă complexitatea din lumea afacerilor, astfel încât să fie în măsură să sprijine descoperirea de noi competențe capabilități utile în TRANSFORMARE.
În echipe toți își asumă responsabilitatea pentru propria persoană și pentru performanța celorlalți, învățând și exprimându-se cu tot ceea ce sunt.
Ne dorim să avem echipe performante și poate ne dorim să investim în dezvoltarea acestora, ridicând nivelul fiecărui membru.
Dar, cercetările arată că dacă membrii echipelor sunt antrenați individual, pentru a-și dezvolta abilitățile și competentele, nu înseamnă că în echipă aceștia vor reuși să le pună în valoare, astfel încât echipa să devină mai performantă.
Antrenarea individuală, cu siguranță ajută și cei antrenați se dezvolta, devin mai buni lideri, dar ce lipsește astfel încât ECHIPA din care fac parte să devină mai bună? Vom vedea că este nevoie de mai mult și acest lucru poate să-l pună în valoare ANTRENORUL DE ECHIPĂ.
Ca și antrenori de echipe, abordăm 5 niveluri de intervenție:
- Personal- scop, creștere grad de conștientizare, SWOT personal, zone de crestere, sprijinim în identificarea așa ziselor blind spot-uri (ceea ce nu se vede);
- Profesional– competențe și dezvoltare leadership;
- Echipa– dinamică, aliniere, competențe noi necesare pentru implicarea într-o echipă performantă;
- Afacere– provocări existente individuale dar și în industria respectivă, obiective, misiune;
- Configurare și aliniere cultura organizațională – dezvoltarea unei comunicări sănătoase între entitățile organizației, alinierea sistemului organizațional, astfel încât, să fie un sistem funcțional deschis și în continuă învățare, implementarea unei mentalități organizaționale sustenabile.
O echipă reprezintă un număr relativ mic de persoane cu abilități/competențe complementare, care sunt dedicate unui scop comun, unui set de obiective performante, pentru care îndeplinirea acestora îi tine responsabili. (Katzenbach and Smith, HBR, March 1993)
O echipă eficientă: comunică și stabilește întâlniri într-un mod în care are loc creșterea moralului și aliniamentul, implică toate grupurile interesate cheie, astfel încât să crească performanța, să stimuleze învățarea, dezvoltarea membrilor și a echipei în sine. (Hawkins, 2017)
Echipa e definită prin scop și nu neapărat prin membrii săi. O echipă performantă este în continuă învățare și nu are timp să fie în stare de STATUS QUO.
Ce face un coach de echipă și care sunt rolurile pe care și le asuma în munca sa în cadrul diferitelor tipuri de organizații?
Fără a limita numărul acestora, eu le văd pe cele ce urmează:
- Contractor pentru intervenția în cadrul celor 5 niveluri menționate mai sus- analiza obiectivelor de realizat, unități de măsura a acestora, amploarea intervenției în sistem/subsistem și celelalte elemente care țin loc de o contractare sănătoasă;
- Facilitator – există instrumente foarte importante și de ajutor utilizate în antrenarea de echipă, care sunt transferate echipei și pot fi folosite și după încheierea intervenției;
- Coach– care este un bun observator, provoacă echipa sau membrii acesteia, ascultă activ, folosește tehnica întrebărilor cu ajutorul cărora explorează, aduce claritate, generează reflectare, provoacă schimbare de paradigmă și perspectivă, este atent la dinamica din grup/echipa, se „joacă” și identifică nivelul de maturitate profesională al fiecărui membru, încurajează conflicte constructive, când echipa nu se mișcă din stare de status quo, pentru a crea „haos aparent” și „ARMONIE VIITOARE”.
- Profesor – la nevoie și în cazul în care coach-ul are expertiză.
Cine pot fi cei cu care interacționează antrenorul de echipa?
- CEO/ proprietar de afacere
- Persoane cheie de la HR
- Lideri de echipă/manageri
- Membri echipelor
- Alte părți interesate de ce se întâmplă în organizație
Munca ca și o echipa presupune atenție din partea ANTRENORULUI ÎN ECHIPĂ asupra următoarelor procese:
- Strategii de performanță– care sunt cele mai potrivite cu impact semnificativ pe cele 5 niveluri
- Comunicare– nivel corespunzător de frecvență, nivel potrivit de implicare al membrilor introverți/extroverți, acțiuni formale/informale, structură și deschidere
- Coordonare– cât de bine este înțeles rolul și poziționarea în sarcină și cum se asigură legătura între acestea pentru scop/obiectiv comun, clarificarea obiective și set de priorități
- Asigurarea echilibrul în contribuția membrilor- evitarea situațiilor de „group-thinking”
- Suport reciproc cu eliminarea oricărei tentative de concurență în cadrul echipei, adăugare de valoare prin construcția de perspective în comun
- Efort/ Motivație-aprecierea corecta a măsurii acestuia cu implicarea recompensării colective
- Coeziunea membrilor– implicare atât în realizarea sarcinilor individuale, de grup dar și crearea unui mediu de muncă care stimulează și potențează.
- Dinamica din interiorul echipei
- Relațiile în interior, exterior și implicit cu toate părțile interesate, astfel încât să formeze aliniere cu misiune, viziune.
- Educație și învățare continuă individual și ca echipă.
O echipă poate performa la un nivel mai mare sau mai mic decât „suma membrilor”.
Ce ne dorim? Să avem o echipă care își adaugă valoare zi de zi și este în continuă dezvoltare?
Tu ce spui?
Lasă-mi părerea ta și eu voi pregăti următorul material.