5 Pași spre o Comunicare Eficientă

Zi de zi interacționăm cu oamenii din jurul nostru, acasă, la job, în comunitate și de această interacțiune depind de multe ori rezultatele noastre.

Si totuși, oare toate conversațiile sunt așa cum ne-am dori? Produc rezultatele pe care le vrem?

Dacă da, ceva e în neregulă 😊), dacă nu, vine întrebarea numărul 2…. ce pot să fac pentru a face comunicarea mai simplă și eficientă?!

Adevărul este următorul:

O conversație necesită un echilibru…. un echilibru între vorbire și ascultare.

Nu este suficient doar să ascult pentru a transmite un mesaj eficient, este extrem de important să și ascult cu adevărat.

Fiecare dintre noi suntem diferiți, fiecare dintre noi avem perspective diferite, experiențe diferite, percepții diferite.

Fiecare dintre noi avem ceea ce se numește Cadru de referință – adică suma tuturor experiențelor, a percepțiilor, a lucrurilor pe care le-am învățat, a credințelor pe care le avem… și nu există 2 oameni care să aibă același cadru de referință, de aceea este atât de important să avem acest echilibru între ascultare și vorbire.

Adevărul este că nimeni niciodată nu ne învață ce înseamnă comunicarea eficientă

(decât dacă ne căutam noi astfel de cursuri sau suntem trimiși de la job).

La școală nu am învățat așa ceva și nici nu ni s-a oferit un mediu in care să ne dezvoltăm abilitățile de comunicare interpersonală.

Tot ce am învățat se prea poate să fi fost învățat prin imitare, am „furat” de la cei din jurul nostru, am văzut cum fac ei și am început să facem și noi in același fel.

Astăzi mi-am propus să discutăm despre 5 lucruri simple pe care putem să le avem în vedere pentru a îmbunătăți comunicarea cu oamenii din jurul nostru:

1.Nu face niciodată mai multe lucruri deodată.

Știi persoanele acelea care sunt mereu cu telefonul în mâna? Persoanele acelea care îți spun „am ceva foarte important de rezolvat, dar sunt atent și la tine!”

Cred că una dintre cele ai triste imagini pe care am văzut-o a fost acum vreo 2 luni de zile când mă întorceam de la birou și, în drumul meu spre casă treceam pe lângă o școală generală. Era chiar ora 4 așa că părinții ieșeau cu copiii de la școală.

70% din părinți aveau mâna copilului într-o mână, copil care era fericit nevoie mare că își revede părintele…. iar în cealaltă mână aveau telefonul spre care era îndreptată întreaga atenție.

Fie că avem în vedere situația asta sau orice altă situație de comunicare, lasă deoparte orice altceva. Fii prezent, trăiește acel moment, fii 100% all in.

Dacă nu poți face asta, mai bine ieși din acea conversație. Nu te ajută nici pe tine, nici pe persoana din fața ta, ba chiar sunt șanse mari să ca acest lucru să producă consecințe contrare cu cele la care te astepți tu.

 

2.Nu folosi monologul

Știi persoanele acelea care vin, îți spun tot ceea ce au de spus, îți spun perspectiva lor, îți spun ideile lor, soluțiile lor și apoi gata… au plecat!

Nu îți dă niciun drept la replică.

Uite, cred că frumusețea comunicării stă și în posibilitatea de a descoperi perspective diferire iar  puterea nu se referă doar la a-ți susține cu tărie argumentul, ci și în a asculta argumentele celuilalt.

Dă drept la replică oamenilor, ascultă-le perspectivele, ascultă-le ideile. Crești. Din fiecare conversație avem posibilitatea să învățăm.

 

3.Pune întrebări deschise

Așa cum îți spuneam și la punctul 1, este important să fim 100 % prezenți într-un proces de comunicare și de fiecare dată este o idee bună să punem întrebări. Și nu orice fel de întrebări.

Nu vreau să pun întrebări la care se răspunde cu „da” sau „nu”, ci vreau să pun întrebări care încep cu „cine?” „ce?” „când?” „cum?” „de ce?”

Întreabă „Cum a fost?”, „Cum te-ai simțit?” și nu „A fost rău?” „Te-ai simțit nervos?”

Lasă-i pe ei să îți spună ei perspectiva lor, fără să impui perspectiva ta prin felul în care adresezi întrebarea.

 

4.Nu compara experiențele tale cu ale lor.

Știi momentul acela când cineva te întreabă ceva…nici nu apuci sa răspunzi bine că el a și preluat conversația „și mie mi s-a întâmplat asta” „și eu am fost la ski” „stai să-ți spun cum a fost la mine”?

Nici nu am apucat bine să ne dezmeticim, omul a preluat „microfonul” și acum e greu de oprit.

Nu vrem să fim acel om.

Nu vrem să transformăm experiențele oamenilor din fața noastră într-o oportunitate de a ne expune propriile experiențe! Nu e despre noi, așa că hai să nu ducem discuția în acea direcție!

5.Ascultă

O conversație necesită un echilibru…. un echilibru între vorbire și ascultare…și de cele mai multe ori stăm mai bine la partea de vorbire decât la cea de ascultare.

Și acum poate o să spui …”Cum adică Paula?! Eu ascult”.

Aici am 2 întrebări:

  • Auzim sau ascultăm? Pentru că e o diferență majoră între cele două. De auzit putem să auzim dar cu mintea să nu fim acolo și când ieșim din discuție să nu ne mai amintim nimic.
  • Ascultăm ca să înțelegem sau ca să răspundem? Știi momentul acela când omul din fața noastră ne spune ceva și noi, în capul nostru, ne pregătim deja următoarea replică? Asta nu este ascultare pentru înțelegere și dacă nu ascult pentru a înțelege șansele cele mai mari sunt să am provocări în a comunica eficient.

Acestea sunt 5 moduri prin care noi putem să devenim comunicatori mai buni. Chiar dacă pui în aplicare doar unul dintre aceste lucruri, se vor vedea efectele.

Care sunt provocările tale atunci când vine vorba despre comunicare? Ce ai mai vrea să descoperi?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *