Eram anul 2 de facultate când am avut primul meu interviu la una din companiile mari din domeniul juridic. Mereu am fost de părere că atunci când îți dorești ceva trebuie să te implici, trebuie să crești și trebuie să găsești toate variantele prin care poți face asta și internship-ul era dintre aceste variante.
Fiind o fată timidă în acele vremuri, cu o frică fantastică de a vorbi în fața oamenilor, vă puteți da seama că „proba” interviului nu era tocmai ceva plăcut pentru mine.
Având în vedere că în școală nu m-a învățat nimeni ce trebuie să fac, ce nu trebuie să fac la un interviu și cum pot să mă fac mai bine înțeleasă, m-am pregătit doar din ceea ce am găsit pe internet. Și vă spun sincer…. A FOST EXTREM DE STRESANT!
De aceea, atunci când un om drag sufletului meu, participant în grupele Maxwell Speakers Club și profesor la FSEGA, Liana Stanca, m-a invitat la un eveniment la care se discută tocmai despre această etapă din viața fiecăruia dintre noi, am spus un „DA!” din tot sufletul.
Joi, 12 decembrie, am fost speaker la evenimentul „De la student la angajat” organizat la FSEGA, eveniment la care au luat parte 13 companii care activează în domeniul IT (AEGON, NTT DATA, ACCESA, AROBS, EVOZON, iQuest, BETFAIR ROMANIA DEVELOPMENT, EMERSON, ENDAVA, METRO SYSTEMS, SOFTEX, ASIS, SAGE INTACT) reprezentantul Transilvania IT Cluster și reprezentanții FSEGA: Liana Stanca și Mircea Moca.
Începând cu ora 9:00 și până la ora 11, invitații au răspuns la întrebările adresate chiar de studenți și de către moderatori, urmând ca de la ora 11 până la ora 15 fiecare invitat să prezinte compania din care face parte.
Stau acum, câteva zile mai târziu și mă gândesc … ce fain ar fi fost să am și eu acces la toate informațiile astea atunci când am început să mă gândesc la un loc de muncă, să merg la interviuri.
Mă gândesc cât de norocoși sunt cei care au astfel de profesori, dornici să-i susțină nu doar în dezvoltarea lor ca adevărați profesioniști dar și în găsirea locului de muncă potrivit pentru nevoile lor.
Felicit inițiativa FSEGA și felicit deschiderea companiilor de a fi prezente în cadrul unui astfel de eveniment (care apropo, e la a 3a ediție).
Având în vedere toate acestea, m-am gândit să împărtășesc cu voi ideile faine pe care mi le-am notat de la acest eveniment.
Care sunt așteptările de la un posibil candidat?
- „În primul rând, să citească cerințele jobului și să vadă dacă este ceea ce ei caută. Nu ne așteptăm ca ei să vină cu experiență, dar ne așteptăm să vină cu atitudinea potrivită, deschis spre învățare.” (Emerson)
- „Mă aștept ca din CV-urile candidaților să reiasă pasiunea pentru IT. Vrem să vedem proiecte personale, cum s-au ocupat ei de acele proiecte personale, care a fost nivelul lor de implicare, să vedem că participă la alte proiecte, la cursuri. Vrem să simțim pasiunea.” (Florin Fleștea – reprezentantul iQuest)
- „Noi considerăm internship-urile ca și experiență. Ne uităm la implicarea în proiecte colective de la facultate, la nivelul lor de implicare în acele proiecte, la rolurile pe care le-au avut.” (Arobs)
- „Ne uităm la softskills și la atitudine. Ne așteptăm să fie sinceri la interviu și pe parcursul colaborării cu noi, căutăm capacitatea de a susține ceea ce apare în CV. Ne așteptăm să știe să lucreze în echipă și să fie receptivi la feedback” (Accesa)
Acestea sunt doar câteva dintre lucrurile spuse și care mi-au atras atenția.
Știu că atunci când am mers la primul interviu în anul 2 de facultate, am fost la o companie de insolvență iar eu urma să studiez insolvență doar în anul 4. Mereu mă gândeam că nu am experiența necesară, că nu știu suficient de multe, că nu am mai lucrat în domeniu.
Dacă e să mă uit acum în spate, îmi dau seama că nu există astfel de așteptări. Toate astea erau doar niște presupuneri ale mele.
Angajatorii caută mai mult deschidere spre învățare decât multă experiență, la început de drum fiind. Nu se așteaptă să le știi pe toate, sau să știi foarte multe, dar se așteaptă să vrei să înveți cât mai multe.
Vorba aia: „Atitudinea îți determină altitudinea!” (Zig Ziglar)
Un alt aspect care a fost spus de mai multe companii este implicarea în proiecte, lucrul în echipă. Din păcate, nu de multe ori școala ne oferă astfel de posibilități…dar asta nu înseamnă că ele nu există. Fiecare dintre noi putem să căută, să creăm astfel de oportunități, să ne implică, să arătăm că ne pasă, să arătăm că nu e doar o altă meserie pe care o să o fac, ci e chiar ceea ce ne pasionează.
Ce teste se dau candidaților?
Hai să fim sinceri. Ne gândim la ce întrebări ni se pun, ne gândim la ce teste putem să primim… dar hai să îți spun eu acum la ce se gândesc doar puțini oameni.
Pe lângă testele specifice domeniilor IT și specifice fiecărei companii în parte, s-a pus foarte mult accent pe „interacțiunea cu cel care ia interviul”.
Contează dacă apare sau nu apare conexiune între noi, cei care participăm la interviu și cel care ia interviul.
Acesta a fost și lucrul despre care am discutat eu în cadrul acestei întâlniri. Nu contează doar cât de bun sunt, ci și cum mă comport, cum mă conectez cu oamenii, cum stabilesc o relație cu ei.
Și unul dintre principiile comunicării eficiente vine și spune cam așa: Comunicarea nu este despre tine, este despre cel din fața ta.
Nu am cum să mă conectez cu cel din fața mea, nu am cum să am o interacțiune bună cu el, cum sa comunic eficient cu el, dacă toată atenția mi-o îndrept spre „oare mă place?”, „oare mă descurc?”, „oare zic bine ce zic?”.
Cât timp atenția e îndreptată spre mine, n-am cum să stabilesc o relație cu cel din fața mea.
Foarte pe scurt (dacă e o temă de interes lasă-mi un comentariu și o să o dezvolt într-un nou articol), vă spun ideile principale:
- Du-te deschis să asculți
- Ascultă pentru a înțelege, nu pentru a răspunde (știuuuu!!! Le știm pe toate!! Dar uneori nu e bine să arătăm asta)
- Care sunt nevoile lor ca angajatori? Ca și companie? (gândește-te, scrie-le pe hârtie, scrie cum poți tu să îi ajuți)
- Pune întrebări, fii interesat.
- Fii scurt, la subiect și cât poți tu de clar.
- Vorbește pentru ei, nu pentru tine.
Ce învață un angajat după ce stă un an de zile în compania dumneavoastră?
Pe lângă toate lucrurile tehnice, companiile au menționat și următoarele aspecte:
- Autonomie – învață să se descurce singur, să rezolve singuri problemele care apar;
- Seriozitate;
- Skill-uri de business;
- Muncă în echipă;
- Interacțiunea cu clientul;
- Softskills;
- Interacțiunea cu colegii;
- Care sunt punctele forte și care sunt interesele;
- Să pună întrebări;
- Să ia și să dea feedback;
- Colaborare;
Nu e interesant cum plecăm din școală cu o grămadă de lucruri învățate și totuși nu ne învață nimeni ce înseamnă munca în echipă, nu ne învață nimeni cum să interacționăm cu clienții cu colegii, nu ne învață nimeni cum să colaborăm.
Șansele cele mai mari sunt ca zi de zi să comunicăm, zi de zi să interacționăm cu cineva și de această interacțiune să depindă rezultatele noastre la locul de muncă.
Cum ar fi dacă am începe să lucrăm la aceste abilități, chiar înainte să ni se ceară la locul de muncă?
Așa cum foarte frumos a spus-o și reprezentantul Emerson: „Nimeni nu poate să reușească singur, reușim împreună.”
Ce NU trebuie să fac la un interviu
E interesant că ne gândim ce trebuie să facem, dar stai să vezi ce ne sfătuiesc reprezentanții companiilor să NU facem:
iQuest:
- Să nu mințim, fim sincer și avem încredere în noi.
- Vino cu o atitudine de genul: „eu pot face asta, voi ce mă învățați?”
- Să cerem feedback după interviu – oamenii care ne intervievează au experiență. Fie că am luat interviu, fie că nu, cerem feedback pentru îmbunătățire.
Arobs:
- Să nu întârziem
- Să nu venim nepregătiți – e important să ne informăm cu privire la job, cu privire la companie.
- Să nu venim fără întrebări – întrebările sunt dovada că suntem cu adevărat interesați.
Emerson
- Nu vă poziționați ca și cum trebuie să îi convingeți să vă facă o ofertă – întreabați-vă dacă vouă v-ar plăcea să lucrați acolo. E un match?
- Fiți onești, fiți autentici
În final, am descoperit împreună că joburi există…. dar unde le găsim?
- Job opportunities pe site-ul fiecărei companii
- Platforme de recrutare
- Contact direct – dacă ai prieteni care lucrează deja acolo
Mulțumesc pentru rezumatul întâlnirii și pentru sfaturi. E minunat să ști că firmele pun tot mai mult accent pe atitudine, pe dorința de învățare a candidatului. În urmă cu ceva ani experienta era cea mai importantă.